Karaoke ved en opstemmet sø og uvejr ud over havet for eventyrparret fra Schweiz – Del 3

Serie: 4-Xtremes

Rejsefornemmelse på grus.

Andrea og Mike Kammermann er på den store tur med deres ekspeditions-Axor: Fra Schweiz til den fjernliggende østlige del af Rusland og retur. Den første etape gennem Sydøsteuropa er gået fint for de to eventyrere. Hvad de oplevede på denne etape, beretter de om i del 3 af vores serie.

Uforglemmelige udsigter: Klostrene i Metéora, der er på UNESCO's liste over verdenskulturarv, begejstrede de to eventyrere ligesom det vilde landskab i Kroatien og Albanien.

Klokken er 19.30, og vi sidder i 30 graders varme i vores campingboks. Der er ikke en sky på himlen. Nedbør har vi ikke haft i dagevis, og visningen af luftfugtigheden står på „low“ – en dejlig forsmag på turen gennem ørkenen. Vi er i Ankara i Tyrkiet og har parkeret vores Axor foran et hotel. Ude på landet har vi overalt fundet langt smukkere steder at overnatte end her. Men det er sikkert ikke forkert at være noget mere påpasselig med sikkerheden i byerne. Desuden har vi Wi-Fi-forbindelse her.

Indtil videre har vi tilbagelagt ca. 3600 kilometer. Fra Schweiz gik det gennem Italien, Slovenien og Kroatien. Så kom – efter et kort stykke gennem Bosnien – Montenegro, Albanien, Grækenland og Tyrkiet. Axor og teknikken i campingboksen fungerer fuldstændigt, som det skal. Indtil videre har vi kun måttet udskifte en forlygtepære. Men den havde også 10 år på bagen. I Slovenien tankede vi helt op, og måtte først hen til en brændstofstander igen i Tyrkiet. Selv AdBlue-beholderen er stadig halvt fuld.

Hele tiden videre, også selvom det indimellem går langsomt fremad – Kammermann-parret har hidtil tilbagelagt mellem 100 og 500 kilometer pr. dag.

Dagsdistancer mellem 100 og 500 kilometer.

Dagsdistancerne varierer mellem 100 og 500 kilometer. Det afhænger blandt andet af, om vi kan køre igennem eller om vi for eksempel skal vente ved en grænseovergang. Eller om vi skal finde en pengeautomat eller et sted at fylde vand på. Det afhænger naturligvis også af, om der er noget at se undervejs!

Et første højdepunkt var Kroatien: Golde kyster, frodige sletter, vilde bjerge med søer og historiske byer – der var det hele. Sågar et fantastisk møde med befolkningen: Vi havde fundet et flot lille sted ved en opstemmet sø, da to biler med fem mennesker ankom. De spurgte os, om de måtte grille ved siden af os. Derefter stod der et dusin biler, og der blev holdt et kæmpeparty med grillpølser, øl og karaoke – med vores 230-volt-tilslutning som strømforsyning til højttalerne. Vi kommunikerede – som næsten overalt – med hænderne og fødderne. Til slut blev vi inviteret til at komme forbi på hjemvejen for at feste videre.

I Albanien fik vi sådan en rigtig rejsefornemmelse. Vi besøgte ruiner, camperede på vindblæste strande og fandt frem til afsidesliggende varme kilder. Først og fremmest oplandet faldt i vores smag: Små landsbyer, hvor en turist sjældent forvilder sig ind, smalle gader, golde bjerge over grønne bakker, lammegryde til at styrke sig på. Det hele meget autentisk. Og vi havde rigeligt lejlighed til at se på det hele: Fordi vejene blev stadig smallere og mere ujævne og selv hovedforbindelserne bestod af grus, lå vores gennemsnitshastighed i Albanien kun på 44 kilometer i timen.

Imponerende klostre på sandstensklipper.

I Grækenland var vejene igen lettere at køre på. Særligt imponerede blev vi over klostrene i Metéora, der ligger på høje sandstensklipper. Et vidunderligt sted, som vi endnu ikke har set magen til nogen steder. Vi overnattede på et udsigtspunkt, og kunne således næste morgen besøge klosteret som det første. Roen og duftene var enestående.

På en strand i Grækenland betragtede vi en nat, hvorledes en massiv storm trak op ude på havet. Vi vågnede på grund af de mange lyn. Det så ud som lyseffekterne fra et stroboskop.

I Istanbul havde vi den perfekte parkeringsplads: I en park ved havet, kun 10 minutters afstand til fods fra Ayasofya. På sådanne steder er vi naturligvis lidt begrænsede på grund af vores hund. Vi kan jo ikke tage Aimèe med ind i en moske eller et museum, og heller ikke lade den være alene for længe. Takket være denne plads kunne vi se på byen i to-tre timer, og derefter tage hurtigt tilbage til Aimèe, og senere planlægge den næste opdagelsestur. En kæmpeoplevelse var det naturligvis også at krydse broen over Bosporus fra Europa til Asien.

Camping på stranden.

Ved Sortehavet overnattede vi i nogle maleriske bugter. Der var vi først og fremmest aldrig alene i weekenderne: Tyrkerne camperer gerne på ethvert ledigt stykke sand, med kylling på grillen og masser af sort te. Vi glæder os meget til, at Tyrkiet også ligger på vores rute på hjemvejen. Dette land har vanvittigt meget at byde på, både kulturelt og landskabsmæssigt.

I øvrigt er mange veje i Tyrkiet moderne og i en bedre stand end i Schweiz. Praktisk talt er enhver Mercedes-Benz lastbil, som vi møder her, en Axor. Hvad der ikke kan undre, for Axor har længe været bygget her i byen Aksaray.

Kulørte hænder på kølergrillen.

I Kroatien – hvor vejene ligeledes er fremragende – gav vi vores lastbil et lille facelift: På campingboksen var der påklæbet mange farvede hånd-stickere, og dem anbragte vi på kølergrillen. Nu ser bilen mindre militæragtig ud!

Hvad er det nu for noget med hænderne? Før turen indsamlede vi donationer i samarbejde med Schweizisk Røde Kors (SRK). De anvendes til fordel for projekter, der kæmper for inddæmning af øjensygdomme i Afrika og Asien. Og for hvert bidrag på minimum 50 schweizerfrank måtte bidragyderne klæbe en hånd på vores bil.

Kulørt kølerafdækning, diesel i tanken og evig eventyrlyst – alt i alt er vi rustet på bedste vis til det første af vores fire ekstreme destintioner: Ørkenen Dasht e-Lut i Iran. Det er planen i store træk, at vi er der i den første augustuge. Og alt tyder på, at der faktisk vil herske en jordoverfladetemperatur på de ca. 70 grader celsius, som vi har indstillet os på.

Del 4 i RoadStars-serien kommer den 27. august. Bliv endelig hængende!