4-Xtremes – del 38: Andrea och Mike utforskar det karga norra Spanien

Serie: 4-Xtremes – The World Tour

Raka spåret till Galicien.

Sedan de kom till Spanien har Andrea och Mike lagt riktigt många kilometer bakom sig. Via Baskien körde de till Galicien, hela tiden längs den norra Atlantkusten. Här kan ni läsa om allt de har upplevt under resans gång.

Så är det kul att köra – även med en bred lastbil: Andrea och Mike är positivt överraskade av Spaniens vägnät.

Spanien kan bjuda på stora kontraster i landskap och sevärdheter. Därför är det så svårt att planera en bra rutt när man som vi startade resan med vår Axor i Barcelona. Vi bestämde oss för att köra till Baskien i den norra delen av landet. Därifrån skulle vi köra längs den karga Atlantkusten till Galicien i Spaniens nordvästra hörn.

Något som vi kunde konstatera redan när vi körde mot Baskien var att vägarna i Spanien är i tipptopp skick. Vägarna underhålls regelbundet och är för det mesta tillräckligt breda för vår lastbil. Men även här står det och faller med de sista kilometerna innan vi når målet. Just nära kusten fanns det en och annan by där vi fick höra oss för om vi kunde ”komma igenom” – och som krävde stor koncentration vid ratten. Men det är ju det som gör körningen spännande!

Dramatiska väderomslag.

I Baskien finns det en bergskedja som delar kusten från inlandet. Vädret skiftar dramatiskt från torrt och soligt till stormigt och hällregn. När det var runt noll grader körde vi mot Salto del Nervión, som med sina drygt 220 meter är ett av Europas högsta vattenfall. Vi hittade ett ställe att campa på i närheten. På så vis kunde vi alltid cykla eller gå till Salto för att komma vid en tidpunkt då de kompakta molnen hade skingrats och det var fri sikt över vattenfallet och dalen.

Karstlandskapet här är imponerande i sin otämjda natur. På cykel följde vi klippans riktning, där vattenfallet störtar ut. En jättebra idé tänkte vi först. Det blev allt brantare uppför och nedför, vägen var lerig och full av stenar och rötter. Allt oftare fick vi leda våra cyklar eller till och med bära dem. Precis före mörkrets inbrott kom vi utmattade tillbaka till vår hund Aimée som hade sovit i lastbilen.

Färgglad arkitektur i Bilbao.

Dagen därpå var betydligt lugnare när vi gjorde en kort utflykt mot kusten med vår Axor. Så snart vi kom över bergen sken solen igen. Vårt mål var Bilbao. Den ligger i en dalgång längs floden Ría de Bilbao, och har åtskilliga höghus i centrum. I storstäder väljer vi i princip alltid säkra parkeringsplatser istället för de mer spännande som vi annars föredrar. Den här gången fick vi dessutom en fin utsikt över staden.

Och ett bra läge: Till fots tog det knappt en timme att ta sig till det futuristiska Guggenheim-museet. Sällan har vi skådat en stad med en sådan variation i arkitektur som Bilbao. Dessutom har den många parker och grönområden som ger en mycket levande karaktär.

Under sin resa längs Spaniens obefolkade nordkust ...
... upptäckte paret Kammermann denna inspelningsplats för Game of Thrones ...
... kuststräckor med dramatiska klippor
… och Playa de la Ñora, som är omgiven av en tät eukalyptusskog.

Hos veterinären.

Egentligen ville vi fortsätta turen nästa dag men då mådde inte Aimée så bra, vilket även hänt för några veckor sedan. Därför bestämde vi oss för att låta undersöka henne. Den här dagen, en söndag, var det tyvärr bara två djurkliniker öppna, mitt i centrum. Det kunde vi inte riskera med vår Axor, därför beställde vi en taxi som tog med hundar.

Vid sådana tillfällen blir vi påminda om hur praktiskt det är när man kan språket. Därför gick allt smidigt tillväga. Några timmar senare var vi tillbaka vid lastbilen med olika mediciner som skulle få Aimée på benen igen. Vi stannar två dagar till i Bilbao, för att hålla vår reskamrat under observation.

Drönarflyg över Game of Thrones-ön.

Den första minietappen efter det här stoppet tog oss till Gaztelugatxe som är en mycket liten ö med klippig kustlinje. Den hade vi stött på under våra efterforskningar. Något som vi hade missat var att Gaztelugatxe var en inspelningsplats för succéserien Game of Thrones och har därför blivit så populär att man behöver boka tid långt i förväg.

När vi kom fram var situationen trots allt lite annorlunda: Några dagar tidigare hade ett jordskred förstört vägen till ön och det var knappt någon där. Vi kunde visserligen inte heller nå Gaztelugatxe men några utsiktsplatser var tillgängliga, så att vi kunde flyga vår drönare över ön och ta bilder.

Det futuristiska Guggenheim Museum, smala gränder, traditionell hamnkänsla: Bilbao känns igen på sin charmerande blandning i arkitektur.

Höjdpunkter längs Atlantkusten.

Längs kusten när vi körde västerut fanns det mängder av stränder och kustpartier som vi kunde besöka. Vi valde ut några och var särskilt imponerade av Urros de Liencres, vilket är en rad klippformationer som sticker upp ur havet nära staden Torrelavega. Betydligt längre västerut, i regionen Asturien nära Gijón, fängslades vi av Playa de la Ñora, som är en strand omgiven av en tät eukalyptusskog.

Från Gijón är det inte långt till gränsen mot Galicien, den region med mest nederbörd i Spanien. Här fick vi vänta in de stunder med uppehållsväder för att våga ge oss ut på utflykt. Därför stöter man inte på så många resenärer här, särskilt inte nu mot slutet av året. Vi tänker ändå fortsätta längs den här rutten. Ni vet ju vid det här laget att vi föredrar de karga, orörda landskapen. En sak måste vi dock tänka på här: att hitta en parkeringsplats som är någorlunda i lä, så att vår Axor inte gungar så i vinden.

En resa som saknar motstycke.

Andrea och Mike Kammermann är på väg med sin Axor under tre år. ”4-Xtremes – The World Tour” är mottot för resan som de två schweizarna gav sig ut på i mitten av 2020 – och som RoadStars-communityn har förmånen att kunna följa! Håll dig uppdaterad så att du inte missar något av de hisnande resmålen som det äventyrliga paret besöker.

Du hittar alla delar av serien ”4-Xtremes – The World Tour” här.

Hur resan förlöpte före överfarten till Sydamerika hittar du här.