4-Xtremes – Deel 37: De Middellandse Zee oversteken met de Kammermanns

Serie: 4-Xtremes – The World Tour

Next stop: Barcelona.

Vandaag blijft de Axor koud: Mike en Andrea doen verslag van de voordelen van een overtocht per veerboot, brengen hulde aan de truckers – en bereiken eindelijk Spanje.

Blikvanger zelfs bij bewolkt weer: de Axor op een parkeerplaats voor campers.

Geloof het of niet: Eindelijk zijn we in Spanje aangekomen, zoals gepland. Maar: De overtocht van Genua naar Barcelona verliep toch niet helemaal zonder problemen. Het zou ook een wonder zijn geweest. Net voor de dag dat we aan boord van de veerboot wilden gaan, werd er een storm aangekondigd. Dus besloten we om de overtocht een paar dagen uit te stellen.

Tegen onze gewoonte parkeerden wij – het regende maar door – in de buurt van de haven op een "Area Sosta Camper". Deze camperplaatsen zijn meestal gratis en toch kun je bij veel van hen het gebruikte water aftappen en vers water bijvullen. "Onze" plaats bood zelfs stroomaansluitingen. Hierdoor konden we de accu van het woongedeelte opladen – waarvoor we normaal gesproken bijvoorbeeld de dynamo van de Axor gebruiken. De laatste nacht in Italië kampeerden we aan de rivier en roosterden we kastanjes boven een vuurtje.

Ontspannen naar Spanje – met de veerboot van Genua naar Barcelona.

Veel geduld gevraagd bij de terminal.

De haven van Genua is enorm, maar goed georganiseerd. We checkten snel in en vonden de terminal. Maar daar was het wachten geblazen: De storm was nog niet voorbij, de veerboot was vertraagd. Pas bijna zes uur later kwam de boot aan. Dicht op elkaar gepakt stonden we op het voertuigdek: links een bus, rechts de wand van de veerboot. We konden nog net over de fietsen naar buiten klimmen, Aimée moest van de bestuurdersstoel naar Mike springen.

Er waren veel truckers op de veerboot die van de overtocht over de Middellandse Zee gebruik maakten om tijdens hun rustpauze kilometers te maken. Het werd ons weer eens bewust wat professionele chauffeurs dagelijks presteren. Onze routes zijn hier niet mee te vergelijken en we hoeven ons niet aan rijtijden te houden. Toch is het ook voor ons de moeite waard om een afstand als Genua – Barcelona per veerboot af te leggen: snel, voordelig en ontspannen.

Laatste indrukken van Italië: Aan de oever van de rivier bij Genua werd het off-road gevoel in ons gewekt.

"Hondenhut" met uitzicht op zee.

Rond 17.00 uur staken we in zee. Kort daarna trokken we ons terug – en konden we ons dubbel gelukkig prijzen: omdat we een "hondenhut" hadden met een raam. En omdat het stil bleef die nacht. Ondanks de storm schommelde de veerboot nauwelijks. Al om 9 uur 's morgens kwamen we de haven van Barcelona binnen. Zonder controles rolden we in het verkeer van de metropool. We kijken ernaar uit Spanje te verkennen – en onze indrukken met jullie te delen.

Een reis zoals geen ander.

Andrea en Mike Kammermann zijn al drie jaar onderweg met hun Axor. "4-Xtremes - The World Tour" is het motto van de reis die de twee Zwitsers medio 2020 zijn begonnen – en die ze delen met de RoadStars-community! Blijf op de hoogte en mis niets van de adembenemende bestemmingen die het avontuurlijke koppel aandoet.

De actuele afleveringen van de serie '4-Xtremes – The World Tour' vindt u hier.

Het verloop van de reis voor de overtocht naar Zuid-Amerika vindt u hier.