4-Xtremes – část 71: Výhled jako z divadelní lóže na konci světa

Seriál: 4-Xtremes – The World Tour

Zvládli jsme to!

Andrea a Mike přijíždějí na jih Ohňové země: „na konec světa“. Tato etapa je hodně dlouhá, ale má cosi do sebe. Od překvapivě malých lodí a roztomilých chlupatých škůdců přes hraniční přechody až po náhlý příchod zimy.

Vítejte v Ohňové zemi! Jméno dal nejjižnějšímu cípu Jižní Ameriky Fernando Magellan – tvrdil, že zde viděl nespočet ohňů zapálených domorodými obyvateli regionu.

Ushuaia se nachází na úplném jihu Isla Grande de Tierra del Fuego – velkého ostrova Ohňové země. Toto město je pro cestovatele něco jako poutní místo. Není divu, je totiž považováno za „konec světa“. Komu se naskytne možnost jej navštívit, musí toho využít. Dnes už můžeme prozradit, že jsme spolu s Axorem dosáhli tohoto velkého cíle naší cesty „4-Xtremes – The World Tour“.

Cesta sem byla opravdu dost dlouhá, jak se ostatně na takový „konec světa“ sluší a patří. Dokonce i poslední úsek, na který vás dnes chceme pozvat, je delší než 1 000 kilometrů. Začíná v pobřežním městě Puerto San Julian v argentinské provincii Santa Cruz. U repliky lodi „Victoria“ v poměru jedna ku jedné. Užasli jsme nad tím, jak malá byla loď, na které se poprvé podařilo objet celý svět. V roce 1519 vyrazilo na moře pět lodí o délce 20 až 30 metrů a šířce 6 až 10 metrů pod velením portugalského mořeplavce jménem Fernão de Magalhães – Fernand Magellan. Na palubě bylo celkem 237 námořníků. Téměř o tři roky později se do domovského přístavu vrátil pouze jeden koráb „Victoria“ s 18 muži na palubě.

Podstatně menší, než jsme čekali a vyšší, než je obvyklé: věrná replika lodi Magellanovy flotily u pobřeží Atlantiku v Argentině.

Z Argentiny do Chile a zpět.

Naším dalším cílem je Národní park Monte León, rovněž v provincii Santa Cruz, a také na pobřeží. Stejně jako dále na severu tu žije spousta lachtanů a tučňáků magellanských. Nejvíc nás však fascinuje enormní rozdíl mezi přílivem a odlivem: celých devět metrů! Za odlivu jsme na pláži nafotili pár snímků.

Po zhruba 420 kilometrech se ze silnice Ruta 3 stává Ruta 255. Právě přejíždíme přes hraniční přechod do Chile. Daří se to zcela bez problémů. Až na to, že jsme o pár dní dříve museli poněkud zredukovat naše zásoby jídla. Do Chile je zakázán dovoz čerstvých potravin jako ovoce, zelenina, maso a mléčné výrobky. Když jsme překročili hranice, zůstaly nám jen zásoby rýže, těstovin a zelenina v konzervách.

Trajektem přes Magalhaesův průliv.

O hodinu později. Čekáme na trajekt, který nás přepraví přes Magalhaesův průliv – legendární námořník je považován za jeho objevitele. Jakmile se nalodíme, jde to rychle. Již o 30 minut později jsme v Ohňové zemi. Nejjižnější špička Jižní Ameriky získala svůj název tak, že zde Magellan údajně spatřil bezpočet ohňů domorodých obyvatel.

Po příjezdu na Isla Grande de Tierra del Fuego se vydáváme místo přímé trasy na jih po menší silnici, která vede podél Magalhaesova průlivu. Lépe řečeno: jedeme po štěrkové cestě vedle silnice, která je právě v rekonstrukci. Opět snižujeme tlak vzduchu v pneumatikách a jízda je hned mnohem pohodlnější. Po chvíli nás míjí zářivě oranžový Arocs se sklápěcí nástavbou.

Po slunci následovalo sněžení: v Ohňové zemi se počasí mění rychle a často.

Záplava bobrů a hotovost.

Protože neradi jezdíme potmě, trávíme noc vedle silnice. Jen nastane večer a utichne hluk ze stavby, spatříme bobří rodinku. Přestože jsou tito malí chlupáči moc roztomilí, v Ohňové zemi patří mezi škůdce. Bobři sem byli vysazeni ve čtyřicátých letech minulého století obchodníky s kožešinami ze Severní Ameriky. V Jižní Americe nemají žádného přirozeného nepřítele, nekontrolovaně se množí a ohlodávají stromy. Má to obrovský vliv na celý ekosystém.

Následujícího dne přijíždíme do městečka Porvenir. V okouzlujícím městečku se 7 000 obyvateli vybíráme chilské peníze a v malých prodejnách kupujeme SIM kartu a pár čerstvých potravin. Jsou zde velmi milí lidé, kteří mají radost z kontaktu s cestovateli. O kus dál vidíme jedinou kolonii tučňáků královských mimo subantarktické ostrovy.

Konečně zase les!

Jako čára protínající velký ostrov Ohňové země od severu k jihu vede hranice mezi Chile a Argentinou. Jakmile ji projedeme, po několika kilometrech se ocitáme na pobřeží Atlantiku. Na jih od pobřežního města Rio Grande se krajina postupně mění. Po týdnech strávených v polopouštích a stepích vidíme zase stromy a řeky.

U jezera Fagnano, největšího v Ohňové zemi, si uděláme přestávku. Svěží zeleň bukového lesa a zbarvení vody, ve které se stromy zrcadlí, nás neskutečně baví.

O pár dní později jsme konečně tady: dojeli jsme do města Ushuaia. Město s více než 100 000 obyvateli se rozkládá na úpatí pohoří u průlivu Beagle. Do přístavu právě dorazila výletní loď a její pasažéři zaplnili celé město. Trpělivě si vystojíme frontu, abychom se mohli vyfotografovat u tabule s nápisem „Konec světa“. Podařilo se a vyrážíme přenocovat na vyhlídku s nerušeným výhledem na město. Ale především:  z oken naší obytné nástavby můžeme pozorovat velryby. Jako z divadelní lóže.

Konec, ale nejsme u konce.

Počasí je zde extrémně proměnlivé. Za slunce projíždíme městskou bránou do města Ushuaia, za nejhezčího počasí se touláme po nábřeží. Druhý den ráno padají velké vločky. Na to, aby bílá přikrývka vydržela, není dost chladno, ale přesto je sníh pěkný. Strávíme příjemný „zimní den“ a druhého dne ráno zažijeme velkolepý východ slunce.

Ushuaia je možná konec světa, ale rozhodně ne konec naší cesty. Teď se musíme držet jen jednoho směru: pojedeme pořád na sever.

Tak trochu jiná cesta.

Andrea a Mike Kammermannovi jsou se svým Axorem na cestách již tři roky. „4-Xtremes – The World Tour“. To je motto cesty, na kterou se vydala tato švýcarská dvojice v polovině roku 2020 a kterou sdílí společně s komunitou RoadStars! Sledujte aktuální informace a nenechte si ujít žádnou z dechberoucích destinací, které chce tento pár dobrodruhů navštívit.

Aktuální díly seriálu „4-Xtremes – The World Tour" najdete zde.

Průběh cesty před přejezdem do Jižní Ameriky najdete zde.