Roadtrip po nové Hedvábné stezce

Seriál: cestovní deník

Setkání v poušti.

Konvoj testovacích nákladních vozidel jede napříč Čínou – než je náhle zastaven.

Jeden z odlehlých úseků trasy: nedostatek nafty, bez signálu pro mobilní telefon a uzavírka cesty.

Zpátky na dálnici po několika kilometrech spatříme na kraji silnice model rakety – blížíme se ke kosmodromu Jiuquan, největšímu v Čínské lidové republice. Odtud v roce 1970 vyslala Čína do vesmíru svůj první satelit, odstartovala svůj první kosmický let s posádkou a vyslala do vesmíru svou vesmírnou stanici.

Na tomto území platí na 37 kilometrech dálnice absolutní zákaz zastavení a fotografování. Pro nás žádný problém. Stejně si nemůžeme dovolit ztrácet čas!

Nedostatek nafty.

Pomalu nám dochází palivo – žádná z čerpacích stanic okolo dálnice nebyla otevřená. Necháme si vysvětlit cestu k další benzínce a sjíždíme na novou jednoproudovou silnici hlouběji do pouště. Konečně se dostáváme na staveniště, na kterém jízdní dráhu blokuje nákladní vůz. Když požádáme o to, aby nám udělal místo, nasedne jeden z dělníků do bagru a ten nám postaví také do cesty. Neuvěřitelný požadavek této party: máme tři dny pomáhat s pracemi na silnici.

Uzavírka silnice.

To samozřejmě neuděláme! Čínští řidiči našeho týmu diskutují se stavebními dělníky a divoce gestikulují. Protože blokádu nezruší, vracíme se zpět do našich Actrosů. Když se setmí, rozhodneme se, že zařadíme zpátečku a vykrademe se odtud. Akce nemá úspěch, další vozidlo nám zatarasí cestu. Situace zůstává bezvýchodná.

Už je dávno noc, když za námi uvidíme světla světlometů. Objeví se terénní vozidlo, vystoupí policisté a chtějí vidět naše doklady. Musíme jet na policejní stanici. Po dlouhých diskuzích nás zase pošlou zpátky na silnici. Jenom na čerpací stanici pořád ještě nesmíme zamířit. Palivoměr již ale ukazuje kontrolku rezervy. Kde je další čerpací stanice, nám nikdo nedokáže říct.

Chceš se dozvědět více? Klikni zde pro opuštění RoadStars a přesměrování na Google Maps. Mapa na Google Maps

Prázdné nádrže.

S trochou štěstí se poblíž města Kumul dostáváme na místo, kde se kříží nová dálnice G7 se starou dálnicí G312. Dostaneme se ještě tak akorát na první odpočívadlo, když zcela prázdné nádrže červeného Actrosu nutí motor, aby běžel. Při pokusu o přeparkování už motor nenastartujeme. Ráno musíme přijít na to, jak z toho ven.

Údržba pod širým nebem.

Po více než zaslouženém nočním odpočinku vyjíždí zelený Actros na druhou stranu a tankuje plnou nádrž. Pomocí staré zahradní hadice vedeme naftu do prázdných nádrží červeného Actrosu. Ručním čerpadlem u motoru naplníme palivový systém, zapneme zapalování a nastartujeme motor.

Výměna pneumatik pomocí perlíku a temovadla.

Den 4: Čínská výměna pneumatik.

A teď ještě tohle: při kontrole před odjezdem objevíme na jednom kontrolním bodě, že má modrý Actros poškozenou pneumatiku. Proto na odpočívadle požádáme dva čínské automechaniky o výměnu pneumatik. Pod širým nebem uvolňují pomocí perlíku a temovadla staré pneumatiky z ráfku a také ručně nasazují nové. To celé trvá jen 20 minut. Vyvážení kol a momentový klíč? Neexistuje.

Pojedeme ještě až k branám města Turpan a zde rozbijeme tábor na noc.

Rychle na hranici.

Je nejvyšší čas pro opuštění Číny. Zjistilo se, že naše registrační značky platí ještě tři dny. Jestliže během této doby nestihneme dojet na hranice, začne nanovo běh uličkou pro zažádání o registrační značku. Jinak naše nákladní vozy musíme nechat přes hranici převést na podvalnících.

Vždy se vyplatí navštívit trhy v čínské části naší trasy.

Přes provincii Xinjiang jedeme svižně na západ. Před večeří si na místním trhu kupujeme zásoby ovoce a fotíme se se zvídavými a srdečnými prodavači.

Další den začíná naše poslední čínská etapa. Ve výšce 2 000 metrů si dopřejeme přestávku u tmavě modrého jezera Sayram s dechberoucí kulisou hor. Tam nahoře rozeznáváme jurty Ujgurů, muslimské menšiny, která již po tisíciletí v tomto regionu Číny žije a živí se jako pastevci ovcí a skotu.

Musíme dále do Khorgosu. Odpoledne se dostáváme na hranice, kde vozidla odstavíme v celním prostoru.

Vrchol této trasy: jezero Sayram v nadmořské výšce 2 000 metrů. Ujgurové zde žijí v jurtách.

Zde v Khorgosu opouštíme naše čínské posily z týmu řidičů. Naše Actrosy přes hranice převezou kazašští řidiči. My musíme vycestovat pěšky. Čeká na nás pasová kontrola, která je ještě komplikovanější, než doposud žádná jiná. Telefonicky jsou sem přivoláváni další úředníci. Dotazy nám kladou v oddělených místnostech a otevírají nám kufry. Spustí naše laptopy a my musíme zadat svá hesla. Otvírají naše doklady a vyptávají se. Jeden celní úředník se zahloubal do novin „Stuttgarter Zeitung“, které jsem dostali v letadle. Po určité době se atmosféra zase trochu uvolní. A následují dotazy typu „Opravdu na německých dálnicích neexistuje žádné omezení rychlosti?“ „Kolik stojí AMG třídy G“? Po dobré půl hodině smíme vycestovat.

Mimo celní zónu na nás čekají nákladní vozidla společnosti WEA Transport z Německa. Tato spedice se specializuje na etapu z čínsko-kazašské zóny volného obchodu v Khorgosu do města Almaty. Nákladní vůz pro těžké náklady této společnosti nás doprovází na naší prozatím poslední trase, protože si vozidla musí z důvodu vyřízení formalit při dovozu a vystavení dokladů pro tranzit udělat delší přestávku.

Scenérie v centru města.

Cesta časem.

Na kazašské straně Khorgosu se cítíme, jako bychom se vrátili do dob Sovětského svazu. Venkovská oblast je posetá malými vesnicemi s jednopodlažními domy. Krávy, ovce a kozy se procházejí po silnicích. Děti kolem nás projíždějí v drožce – venkovský život.

Na písečných pláních směrem do města Almaty se vozidla ztrácí ve víru hustého prachu. Kaňon Charyn, kazašský Grand Canyon, nelze s Actrosy projet.

U kaňonu Charyn.

Doby řízení dodržujeme také zde a uděláme si tedy přestávku u kaňonu Charyn, kazašského Grand Canyonu. Silnici dolů do propasti bohužel s našimi tahači návěsů nemůžeme projet. Kvůli pár úchvatným fotkám na památku zůstaneme o trochu déle a vyrazíme pěšky.

Zastávka ve městě Almaty.

Jedeme dál. Předměstími Almaty se dostáváme zpátky do civilizace. Zemědělci na ulicích prodávají regionální produkty. Trhovci se pokoušejí lidem prodat pestré plastové hračky.

Večer přijíždíme do města Almaty a odvážíme své nákladní vozy do celního skladu. Náš roadtrip z Pekingu do Stuttgartu zde musí prozatím udělat nucenou přestávku do té doby, než budou vyřízeny všechny formality pro dovoz.