Yeni ipek yolunda kara yolu yolculuğu

Standart donanım kapsamında: Seyahat defteri

Çöldeki karşılaşmalar.

Test kamyonlarından oluşan konvoy, Çin'den geçiyor; ta ki aniden durdurulana kadar.

Terk edilen yol kesimlerinden biri: dizel kıtlığı, mobil şebeke yok ve barikat.

Yol kenarındaki bir roket modeli, otoyola dönüp epeyce bir yol katettikten sonra Çin Halk Cumhuriyetinin en büyük uzay istasyonu Jiuquan'a yaklaştığımızı gösteriyor. Çin, 1970 yılında buradan ilk uydusunu uzaya fırlattı; insanlı ilk uzay uçuşunu ve uzay istasyonunu başlattı.

Bu bölgedeki otoyolda 37 kilometre boyunca durmak ve fotoğraf çekmek yasak. Bizim için hiç sorun değil. Kaybedecek hiç vaktimiz yok!

Dizel kıtlığı.

Yakıt yavaş yavaş azalmaya başlıyor; otoyoldaki hiçbir yakıt istasyonu açık değil. Bir sonraki dizel kaynağının nerede olduğunu soruyoruz ve çölde yeni ve tek yönlü bir yola giriş yapıyoruz. Sonrasında bir kamyonun yolu kapattığı bir inşaat sahasına ulaşıyoruz. Yol vermesini rica ettiğimizde çalışanlardan biri kepçeye biniyor ve bu aracı da yolumuza koyuyor. Ekibin inanılmaz isteği: Yoldaki çalışmalara üç gün yardım edecekmişiz.

Çin'in batısında bulunan Kumul'daki dinlenme tesisinde.

Barikat.

Elbette yardım etmiyoruz! Ekibimizin Çinli sürücüleri, yol işçileriyle el kol hareketleri yaparak tartışıyor. Barikat kaldırılmadığı için tekrar Actros'larımıza biniyoruz. Şafak vaktinde geri geri giderek kaçmaya karar veriyoruz. Ancak başarısız oluyoruz; başka bir araç yolumuzu kapatıyor. Çaresizce bekliyoruz.

Arkamızda farlar belirdiğinde çoktan gece olmuştu. Bir arazi aracı geldi, polisler indi ve evraklarımızı istediler. Bir karakola gitmemiz gerekti. Uzun tartışmalar sonrasında nihayet yola geri döndük. Ancak yakıt istasyonunu hala bulamadık. Ama yakıt göstergelerinden biri rezervi gösteriyor. Bir sonraki yakıt istasyonunun nerede olduğunu kimse bilmiyor.

RoadStars'tan çıkıp Google Maps'te daha fazla bilgi edinmek için buraya tıklayın: Google Maps haritası

Boş depolar.

Neyse ki Kumul şehrinin yakınındaki yeni G7 otoyolunun eski G317 otoyolu ile kesiştiği kavşağa ulaşıyoruz. Kırmızı Actros'un tamamen boş depoları motoru çalışmaya zorlarken ilk dinlenme tesisine varıyoruz. Park etmeye çalışırken motor çalışmıyor. Yarın bunun için bir şeyler düşünmemiz gerek.

Açık havada bakım.

Hak ettiğimiz gece molasından sonra yeşil Actros yakıt istasyonuna gidiyor ve depoyu dolduruyor. Eski bir bahçe hortumunun yardımıyla dizel yakıtı kırmızı Actros'un boş deposuna aktarıyoruz. Motordaki el pompası ile yakıt sistemini dolduruyor, kontağı açıyor ve motoru çalıştırıyoruz.

Levye ve balyoz ile lastik değişimi.

4. gün: Çin usulü lastik değişimi.

Bir bu eksikti: Bir kontrol noktasında gerçekleştirilen yola çıkma kontrolünde mavi Actros'da hasarlı bir lastik tespit ediyoruz. O nedenle dinlenme tesisinde iki Çinli tamirciyi lastik değişimi ile görevlendiriyoruz. Açık havada balyoz ve levye ile eski lastiği janttan söküyorlar ve yeni lastiği de elle takıyorlar. Bu işlem sadece 20 dakika sürüyor. Rot balans ayarı ve tork anahtarı? Hiç gerek yok.

Turpan şehrine kadar kısa bir sürüş yapıyoruz ve gece için kamp kuruyoruz.

Hedef: sınır.

Çin'i terk etmenin zamanı geldi de geçiyor. Plakalarımızın yalnızca üç gün daha geçerli olduğunu öğreniyoruz. Bu süre içinde sınırı geçemezsek plaka başvurusu için macera yeniden başlayacak. Aksi takdirde kamyonlarımızı lowbed dorseler üzerinde sınırdan geçirmek mecburiyetinde kalacağız.

Yolculuğun Çin bölümündeki pazarları ziyaret etmeye değiyor.

Xinjiang bölgesinden geçerek Batı'ya doğru hızlanıyoruz. Akşam yemeği öncesinde yerel bir marketten yiyecek içecek alıyor, meraklı ve sıcakkanlı tezgah çalışanları ile fotoğraf çekiliyoruz.

Bir sonraki sabah Çin'deki son aşamamız başlıyor. 2.000 metre yükseklikte, etkileyici bir dağ manzarasına sahip masmavi Sayram gölünde mola veriyoruz. Buradan yüzyıllardır Çin'in bu bölgesinde yerleşik olan ve koyun ile inek çobanlığı yapan Müslüman azınlık Uygurların yurtlarını görebiliyoruz.

Khorgos'a devam etmemiz gerekiyor. Öğleden sonra sınıra ulaşıyoruz ve gümrükte araçlarımızı yol kenarına bırakıyoruz.

Yolculuğun zirvesi: 2.000 metre yükseklikteki Sayram gölü. Uygurlar burada yurtlarda kalıyor.

Burada, Khorgos'ta sürücü ekibindeki Çinli destekçilerimiz bizimle vedalaşıyor. Actros araçlarımız Kazak sürücüleri tarafından sınırdan geçirilecek. Biz ise sınırı yürüyerek geçeceğiz. Önümüzde hiç olmadığı kadar karmaşık olan bir pasaport kontrolü var. Telefonla arayarak başka memurlar çağrılıyor. Bizi ayrı odalarda sorgulayıp valizlerimizi açıyorlar. Dizüstü bilgisayarlarımız çalıştırılıyor ve şifreleri girmemizi istiyorlar. Bilgisayardaki dosyalar açılıyor ve soru soruyorlar. Gümrük memurlarından biri uçaktan aldığımız "Stuttgarter Zeitung" gazetesine dalıyor. Bir zaman sonra ortam biraz olsa gevşiyor. "Almanya'daki otoyollarda gerçekten hız sınırlaması yok mu?" "G-Serisi AMG aracının fiyatı ne kadar?" gibi sorular soruluyor. Yaklaşık yarım saat sonra ülkeden çıkabiliyoruz.

Gümrük bölgesinin dışında Almanya Lage merkezli WEA Transport'tan kamyoncular bizi bekliyor. Nakliye şirketi, Khorgos'tan Almaty'ye kadar uzanan Çin-Kazak serbest ticaret bölgesinde uzman. Şirketin bir ağır yük römorku şimdilik son turumuzda bize eşlik ediyor. Araçların ithalat işlemlerinin gerçekleştirilmesi ve taşıma belgelerinin çıkartılması için uzun bir mola vermeleri gerekiyor.

Şehir merkezindeki manzara.

Zamanda yolculuk.

Khorgos şehrinin Kazakistan tarafında eski Sovyet zamanına dönmüş gibi hissediyoruz. Kırsal bölge, küçük kasabalar ve tek katlı evlerle kaplanmış. İnekler, koyunlar ve keçiler yollarda geziniyor. Çocuklar bir fayton üzerinde yanımızdan geçiyor; kır yaşamı.

Araçlar, Almaty yönündeki kum pistinde yoğun tozun ardında kayboluyor. Kazakistan'ın Grand Canyon'u olan Charyn kanyonuna Actros araçlarının girmesi yasak.

Charyn kanyonu.

Burada da sürüş süreleri var. O nedenle Kazakistan'ın Grand Canyon'u olan Charyn kanyonunda bir mola veriyoruz. Çekici araçlarımız ile maalesef kanyona giden yollar üzerinde sürüş yapamıyoruz. Birkaç muhteşem hatıra fotoğrafı için biraz daha burada kalıyoruz ve yola koyuluyoruz.

Ara durak: Almaty.

Yola devam ediyoruz. Almaty'nin kasabalarından geçerek yeniden medeniyete ulaşıyoruz. Çiftçiler yol kenarında yerel ürünler satıyor. Uçan satıcılar renkli plastik oyuncaklar satmaya çalışıyor.

Akşam üstü Almaty'ye varıyoruz ve kamyonlarımızı gümrük ardiyesine götürüyoruz. Pekin'den Stuttgart'a uzanan kara yolu yolculuğumuza ithalat için işlemler hallolana kadar burada bir ara vermemiz gerekiyor.