4-Xtremes – część 48: Dziwne zjawiska przyrodnicze i serowe fondue na plaży

Seria: 4-Xtremes – The World Tour

Popcorn z morza.

Oprócz Fuerteventury także Lanzarote cechuje się niezwykłą różnorodnością geologiczną – i ma dla Kammermannów wiele niespodzianek, m.in. zjawisko pogodowe o nazwie kalima.

Powstałe w wyniku erozji stożki wulkaniczne są charakterystyczne dla krajobrazu Lanzarote.

Gigantyczne hotele, seniorzy spędzający zimę w gorącym klimacie, długie dni na basenie – również my mieliśmy wcześniej w głowie takie obrazy, kiedy myśleliśmy o Fuerteventurze. Już ostatnio opowiedzieliśmy Wam, jak bardzo się myliliśmy. Zafascynowały nas nie tylko surowe, dziwne krajobrazy. W głębi wyspy zauroczyła nas na przykład wioska Betancuria. Zabytkowe, otoczone palmami budynki w kolorze białym i terakoty subtelnie stapiają się z doliną. Licząca zaledwie 800 mieszkańców gmina była kiedyś stolicą wyspy, a obecnie należy do najpiękniejszych wiosek w Hiszpanii. Naszym zdaniem całkiem słusznie.

Mike i Andrea podziwiają historyczne skarby na Fuerteventurze ...
... i cieszą się komfortem jazdy po dobrze utrzymanych drogach.
Bezkresne wydmy ...
... i dziwne algi przypominające popcorn są częścią wyspy ...
... podobnie jak długie spacery na plaży, ...
... windsurfing na półwyspie Jandía czy ...
... loty paralotnią nad wybrzeżem.
Godne pożegnanie: Kammermannowie i siostra Andrei delektują się serowym fondue na plaży.

Nasz pobyt na wyspie powoli się kończy. Pozostałe dni spędzamy w towarzystwie siostry Andrei, co stwarza pewne wyzwanie. Jak zapewne pamiętacie, nasz Axor ma tylko dwa fotele. W miejscu, w którym kiedyś zamontowany był środkowy fotel, znajduje się teraz łóżko Aimée. To dyskwalifikuje naszą ciężarówkę jako pojazd do wycieczek. Siostra Andrei wynajęła więc mały samochód, którym odwiedzamy słynne wydmy w Corralejo. W trakcie podróży cieszymy się, że mamy tego małego towarzysza. Na przybrzeżnej drodze biegnącej obok wydm obowiązuje ograniczenie do 3,5 tony, więc nie moglibyśmy nią jechać naszym Axorem.

Plaża pełna popcornu.

Na samej północy Fuerteventury jesteśmy świadkami dziwnego zjawiska przyrodniczego: plaża wypełnia się „popcornem”! Żeby nikt nie wpadł na głupi pomysł, na plaży rozstawione są wielkie tablice z ostrzeżeniem, że nie jest to prawdziwy popcorn i nie należy go jeść. Zaczynamy się zastanawiać, czy wielkie reklamy gabinetów dentystycznych, które niedawno minęliśmy, nie świadczą o tym, że niektórzy mimo wszystko próbują to robić...?

Te małe, zbite kulki to w rzeczywistości skamieniałe algi, zwane rodolitami. Algi rosną w morzu na głębokości od 100 do 200 metrów i właściwie są czerwone. Po zakończeniu cyklu życiowego stają się białe i przypominają strukturą popcorn.

Rozległy, surowy krajobraz ...
... i dziwaczne formacje skalne w wieczornym świetle.
Axor doskonale radzi sobie z nieco bardziej wymagającymi trasami.
Popiół wulkaniczny zapewnia w innych miejscach kwitnące życie, ...
... żyzne krajobrazy ...
...i udane winobranie w nietypowym otoczeniu.

Szwajcarskie danie narodowe w kanaryjskiej scenerii.

Fuerteventura to również słynny raj dla windsurferów  i kitesurferów, o czym przekonuje wielokilometrowa plaża Jandía, na której podczas odpływu tworzą się płaskie laguny. My uciekamy jednak przed ciągłym wiatrem i jedziemy dalej do małej doliny, gdzie w ostatni wieczór spędzony z siostrą Andrei oddajemy się odrobinie szwajcarskiej nostalgii, delektując się serowym fondue nad brzegiem morza.

Następnego dnia jesteśmy już na promie na Lanzarote. W 1993 r. wyspa została w całości uznana przez UNESCO za rezerwat biosfery. Charakterystyczne dla krajobrazu są niezliczone, powstałe w wyniku erozji stożki popiołu wulkanicznego, które przez dziesięciolecia zostały wyrzeźbione przez deszcz i wiatr. Popiół wulkaniczny jest również wydobywany i wykorzystywany do pielęgnacji winorośli, które uprawia się na wyspie. Gruboziarnisty popiół zatrzymuje wilgoć i zapobiega rozwojowi chwastów.

Piasek, gdzie tylko sięga wzrok, ...
... w rozległych wydmach ...
...i na długich odcinkach dróg.
Kalima pokrywa pyłem saharyjskim ...
... całe miasta, ...
... krajobraz – i Axora.

Również wybrzeża Lanzarote są bardzo zróżnicowane: płaskie plaże z silnymi falami, małe zatoki pośród czarnej lawy lub białe piaszczyste plaże – na Lanzarote można zobaczyć wszystko.

A ponieważ na wyspie jest bardzo sucho, podstawowe czynności, takie jak napełnianie naszego zbiornika na wodę, szybko stają się wyzwaniem. Miejsca, w których można zaopatrzyć się w wodę pitną, można policzyć na palcach jednej ręki. W porównaniu z zielonymi wyspami, takimi jak La Palma, gdzie znajduje się wiele publicznych kranów z wodą źródlaną, tutaj musimy szukać automatów, w których za jeden euro można kupić 50–100 litrów wody. To dobitnie pokazuje, jak cenna jest woda na tych suchych wyspach.

Sahara pozdrawia.

Kiedy już mamy przed oczami dalszą podróż, zaskakuje nas kalima – zjawisko pogodowe występująca na Wyspach Kanaryjskich i Wyspach Zielonego Przylądka, związane z burzami piaskowymi w Afryce i przenoszeniem pyłów przez wschodnie wiatry. Temperatura gwałtownie wzrasta z 25 do ponad 35 stopni Celsjusza, a w ciągu dnia widoczność coraz bardziej się zmniejsza. Niebo nie jest wprawdzie żółte, ale na wszystkich powierzchniach czuć drobny pył saharyjski, który nieustannie przenoszony jest przez powietrze.

Dla Axora nie stanowi to żadnego problemu, w Iranie doświadczyliśmy już prawie dwukrotnie wyższych temperatur. Musimy jednak szczególnie dbać o Aimée i stale zwilżać jej głowę i łapy, aby nie dopuścić do ich przegrzania. Ponieważ w uciążliwym upale niemal nic nie możemy zrobić, postanawiamy zarezerwować prom z powrotem na Fuerteventurę, a stamtąd na Gran Canarię: ostatnią z siedmiu głównych wysp Archipelagu Kanaryjskiego, której jeszcze nie zwiedziliśmy.

Wycieczka, która nie ma sobie równych.

Przez trzy lata Andrea i Mike Kammermann są w trasie ze swoim Axorem. „4-Xtremes – The World Tour” to motto wycieczki, w którą dwoje Szwajcarów wyruszyło w połowie 2020 roku – i w której pozwolili uczestniczyć społeczności RoadStars! Bądź na bieżąco i nie przegap żadnego z zapierających dech w piersi miejsc, do których udaje się para amatorów przygody.

Aktualne odcinki serii „4-Xtremes – The World Tour” znajdziecie tutaj.

Przebieg podróży przed przeprawą do Ameryki Południowej znajdziecie tutaj.