4-Xtremes – del 30: Hilsener fra Transsilvanien

Serie: 4-Xtremes – The World Tour

For alt i verden ingen bjørn om bord!

Et pariserhjul under jorden, en »frygtelig« udstilling og ansigt til ansigt med bamsemor – Rumænien havde mange overraskelser for familien Kammermann.

På farten på Transalpina.

Man siger jo gerne, at en destination er »afvekslende«. Rumænien overgår imidlertid langt dette begreb. Det, vi har »taget« med derfra på blot to uger, er usædvanligt selv for os.

Ungarn havde allerede en hel del at byde på ud fra et førerperspektiv, men Rumænien var lige en tand værre. Selvom man bliver på hovedvejene, er der masser af oplevelser. Vi kørte igennem landsbyer, hvor du kan se næsten alle arkitektoniske stil fra træhuse til udsmykkede, fleretagers-villaer. Den kendsgerning, at der tydeligvis stadig hører hestevogne til gadebilledet, har også overrasket os.

Afgrundsdyb udsigt.

Og vi ville virkelig gerne køre gennem bjergpas. Om ikke andet, så for igen at undslippe den vedvarende varme. De mest berømte bjergpas i Rumænien er Transalpina og Transfagarasan. Vi vælger først Transalpina. Her møder man normalt kun små off-roadere. Men Mike var sikker på, at Axor heller ikke her ville svigte os. Han fik ret. Men under turen fik jeg flere adrenalinsus, mens jeg mere end én gang kiggede direkte ind i afgrunden fra passagersiden. Til sidst var det imidlertid solnedgangen, som vi nød fra toppen af passet, der forsonede os med dagens strabadser. Vores soveplads var også usædvanlig: ved siden af bjergstationen for en skilift – hvor ofte får man mulighed for det?

På den anden bjergtur kom vi til Transfagarasan Passet med sine næsten endeløse hårnålesving. Turen opad var ikke noget problem for vores Axor: man vælger bare omdrejningstallet og kører ganske forsigtigt. På vejen tilbage til dalen måtte Mike derimod passe på, at bremserne ikke blev for varme, da vi ikke har nogen retarder. Men det gik alt sammen ok.

Men tilbage til turen op ad bakke: Kommer man sydfra passerer man et reservoir på Transfagarasan – for os det ideelle sted til en frokostpause. Vi slipper Aimée fri, åbner dørene som sædvanligt i godt vejr og begynder at lave mad. Vi taler stadig om advarslerne om bjørne på vores rute. På denne travle vej ville vi aldrig i livet have forventet at møde en bjørn. Det var en fejl. Kort tid sener – Aimée var heldigvis igen i bilen – kigger vi ud af døren og troede ikke vores egne øjne. Lige bag vores Axor er der en bjørnemor med to unger! Vi glemmer helt at trække vejret. Så gælder det: Hurtigt lukker vi dørene og gemmer maden. Vi vil trods alt ikke at tiltrække den lodne familie.

Som fra en svunden tid: I Rumænien er hestevogne en del af gadebilledet.
Andrea og Mike holder pause...
… og Aimée tager sig en svalende dukkert.
Køreglæde for Mike og Axor.
Besværet har lønnet sig.

Med hamrende hjerte tager vi nogle billeder. Hvor var det lige, vi havde gemt pebersprayen? Rapporter om bjørne, der bryder ind i autocampere, skaber livlige scener i vores hoveder. Men bamsemor og hendes små giver sig, og vi kører hurtigt videre.

Da vi når passet, har vi svært ved at tro vores egne øjne: Det er ikke kun os, der har søgt tilflugt fra varmen i bjergene. Masser af biler parkerer på vejen, folk går frem og tilbage på vejen. Endelig venter der os på toppen af en tunnel, der ifølge skiltet skal have en frihøjde på 3,60 meter. Vores Axor er imidlertid 3,70 meter høj. Det er godt, at vi har undersøgt det før og ved, at der allerede er kørt endnu højere køretøjer igennem. Ikke desto mindre skulle vi være forsigtige, fordi den runde tunnel er temmelig mørk og lejlighedsvis stikker der armeringsjern ned fra loftet.

Den ligner lidt en lejetøjsbamse, men den skal nydes med forsigtighed.
Stor jernbanestation på Transfagarasanpassets højde.
Arkitektonisk rummer Rumænien også mange lækkerbiskener.
Udsigt ned i 112 meters dybde.
Her tilbydes bådture samt...
…minigolf.
Charmerende turistfælde: den lille by Sigisoara.
Et vidunderligt sted til overnatning, hvis det ikke havde været for tordenvejret…

Et gyseligt sted.

Karpaterne, Transsylvanien, hemmelighedsfulde slotte og fæstninger – selv uden et møde med bjørne tilbyder Rumænien talrige muligheder for at inspirere fantasien. Det ville vi gerne se nærmere på og besøgte slottet Hunedoara – også kaldet: Borgen Eisenmarkt. Hvor ligger det rette sted for en torturudstilling, hvis ikke her? Der er ikke blevet sparet på visuelle og lydeffekter i etablissementet, der ligger ved siden af slottet – der var flere gange, hårene rejste sig. Billedene herfra vil vi hellere spare jer for.

Kontrastprogrammet ventede på os i Valakiet i form af et ortodokst kvindekloster fra det 16. århundrede med et meget stemningsfyldt anlæg. Vi var også glade for, at der ventede endnu et eksotisk overnatningssted på os i Alba Iulia – Karlsburg – lige ved siden af fæstningsmuren. Og hvad mødte vi så der? En rumænsk RoadStar! Sikke en dejlig overraskelse!

112 meter under jorden.

Og så skal vi straks videre – vores næste mål tager os dybt ned under jorden i den tidligere saltmine Turda, utrolige 112 meter under jordens overflade! Efter murens fald blev tunnelerne omdannet til en udstillingsmine. Sindssygt, hvad der tilbydes her: Besøgende spiller bordtennis, minigolf eller tager en tur i et pariserhjul! I den koniske Iosifmine kan du man endda sejle rundt omkring en saltø i en robåd. Hernede føler vi os som i en anden verden og vender endelig tilbage til livet på jordens overflade.

Efter stop ved byen Sigisoara og på borgen Rupea slår vi lejr på et plateau ved siden af en uddød vulkan. På dens sider er der for nylig opstået en lille landsby, hvor der siden maj foregår optagelser til en western-serie. Desværre er der ingen adgang, så vi ikke har mulighed for yderligere udflugter.

På flugt fra tordenvejr.

Men desværre var vi nødt til at forlade dette udsatte sted, før vi kunne gå til ro. Omkring kl. 22 raser der et voldsomt tordenvejr med utallige lynglimt. Et plateau som parkeringsplads ville i dette tilfælde ikke have været et godt valg. Og så vi kører ind i en lille lavning for ikke at være det højeste og derudover endog metalliske punkt, som muligvis bliver ramt af lynet.

Vi har set så mange utrolige ting i Rumænien i de seneste uger. Vi er nysgerrige efter at se, hvad resten af landet ellers har at byde på.

En rejse uden sidestykke.

I tre år har Andrea og Mike Kammermann været på tur med deres Axor. "4-Xtremes – The World Tour" er mottoet for den rejse, som de to schweizere satte ud på i midten af 2020 – og som de har delt med RoadStars-fællesskabet! Hold dig opdateret, og gå ikke glip af de fantastiske destinationer, som eventyrerparret besøger.

Du finder de aktuelle afsnit af serien »4-Xtremes – The World Tour« her.

Du kan se rejsens forløb før turen til Sydamerika her.