4-Xtremes – część 12: Kammermannowie na tropach Winnetou

Seria: 4-Xtremes – The World Tour

Dziki Zachód w południowo-wschodniej Europie.

W Chorwacji Andrea i Mike podróżując Axorem, poznawali góry, w których przed dziesiątkami lat jeździł konno Winnetou – i które ciągle jeszcze fascynują.

Rowerem w polowaniu na widoki: tropami Winnetou Andrea wyjątkowo poruszała się na dwóch kółkach.

Klasyki filmowe o przygodach Winnetou, nakręcone na podstawie powieści Karla Maya, mają już grubo ponad 50 lat. Pomimo to nadal mają w całej Europie swoich fanów. Zdjęcia kręcone były w Chorwacji – tam, gdzie zaprowadził nas ostatnio kolejny etap World Tour. To wystarczający powód, aby udać się śladami najsłynniejszego, fikcyjnego wodza Apaczów.

Szczególnie zainteresował nas wysoki na 1120 m szczyt Tulove grede, oddalony o ok. 60 km od miasta Zadar. Masyw górski przecina stara droga przez przełęcz, wspinająca się do wys. 1044 m. Przy „Białej Górze” nakręcono wiele scen filmów z Pierre'em Brice'em w roli głównej. Patrząc na ten niezwykły krajobraz, naprawdę można zrozumieć ówczesnych filmowców: tu, niedaleko wybrzeża Adriatyku, rzeczywiście można się poczuć jak na Dzikim Zachodzie.

Stara droga przez przełęcz pod Białą Górą – Kammermannom udało się uniknąć manewrów mijania na wąskiej, szutrowej drodze.

Wąskie zakręty za jednym razem.

Przełęcz nie stanowiła właściwie żadnego wyzwania dla Axora. Mimo to ponownie doceniliśmy mały rozstaw osi – 4,20 m – i niedużą długość całkowitą. Dzięki temu mogliśmy sami pokonywać wąskie zakręty za jednym razem. Korzystne okazało się również to, że wyruszyliśmy przed południem. Dzięki temu na naszej drodze, poza kilkoma miejscami zbyt wąskiej, żeby się wyminąć, nie spotkaliśmy żadnego innego samochodu.

Po dojechaniu na górę powędrowaliśmy jeszcze kawałek dalej na górę. Wtedy niestety załamała się pogoda i silne podmuchy wiatru sprawiły, że wędrówka po kamieniach stała się nieprzyjemna. Porzuciliśmy więc nasz plan przenocowania na górze i rozpoczęliśmy jazdę w kierunku wybrzeża.

Rowerem do „wąwozu Dzikiego Zachodu“.

Tutaj wykorzystaliśmy nasz rower. Szutrową drogą ja, Andrea, jechałam za lub przed Axorem z Mikiem za kierownicą, aby robić zdjęcia. Kilka razy podmuchy wiatru prawie zdmuchnęły mnie z roweru. Ale trochę przygód to tylko przyjemność. Przede wszystkim wtedy, gdy nasza droga powiodła nas do wąwozu, przez który dawno temu przejeżdżał także Winnetou. Tyle, że na koniu.

Tutaj przy kanionie rzeki Zrmanja przenocowaliśmy – a wcześniej zostaliśmy zaskoczeni nieprawdopodobnie kolorowym zachodem słońca. Nieważne czy do Grecji czy jednak przez Bułgarię nad Morze Czarne: gdziekolwiek poprowadzi nas wkrótce nasza trasa, tylko dla tego widoku warto było pokonać tę drogę.

Wycieczka, która nie ma sobie równych.

Przez trzy lata Andrea i Mike Kammermann są w trasie ze swoim Axorem. „4-Xtremes – The World Tour” to motto wycieczki, w którą dwoje Szwajcarów wyruszyło w połowie 2020 roku – i w której pozwolili uczestniczyć społeczności RoadStars! Bądź na bieżąco i nie przegap żadnego z zapierających dech w piersi miejsc, do których udaje się para amatorów przygody.

Aktualne odcinki serii „4-Xtremes – The World Tour” znajdziecie tutaj.

Przebieg podróży przed przeprawą do Ameryki Południowej znajdziecie tutaj.