4-Xtremes – Deel 58: welkom in het land der rariteiten!

Serie: 4-Xtremes – The World Tour

Op bezoek bij Nessie.

Ruige landschappen, eigenzinnige sportdisciplines en het legendarische Loch Ness: in Schotland maken de Kammermanns allerlei typische dingen mee, maar staan ze ook versteld van onverwacht perfecte zwemomstandigheden.

Stralend zonlicht op een fijn zandstrand en een diepblauwe zee. Waar denk je dat we zijn? Je raadt het nooit! Want ook wij hadden bij een strandvakantie nooit aan Schotland gedacht. Maar dat is precies wat het eiland ons biedt op weg naar Edinburgh. Bij een aangename 20 graden en slechts een paar wolken aan de hemel, gaan we kajakken en genieten van dit extraatje van de zomer.

Aangekomen in Edinburgh gaan we op zoek naar een parkeerplaats. Jullie weten dat we in grote steden extra voorzichtig zijn als we een paar uur op verkenning gaan. We hebben echter zelden een veiliger parkeerplaats gehad dan nu – we staan recht voor het hoofdbureau van politie.

Zo ga je op vakantie: Na een kajaktocht ...
... eindigt de dag aan zee in een spectaculair landschap.

Wilde rivieren, verse frambozen en wensbomen.

Op weg naar het kasteel lopen we door het stadspark en verwonderen ons over de wijze waarop de oudste bloemenklok ter wereld met de grootste zorg wordt onderhouden. Naarmate we het kasteel naderen, komen steeds meer mensen ons tegemoet. Twee evenementen trekken er bezoekers: het Fringe Festival, met vooral theater- en komedievoorstellingen, en de Royal Edinburgh Military Tattoo, het grootste muziekfestival van Schotland. Naast het overwegend militaire gedeelte wordt er sinds enkele jaren ook steeds meer gedanst en gezongen door burgers. Kaarten zijn helaas uitverkocht, maar we kunnen getuige zijn van het uitmarcheren van de verschillende bands. Met Edinburgh Castle als achtergrond, gewoonweg spectaculair!

Na de grote stad duiken we eerst een paar dagen onder in het 'Hermitage' bos. Een landschap als uit een sprookje met wilde rivieren, verse frambozen en wensbomen. Omgeven door dicht groen biedt het een welkom contrast met de drukte van de voorbije dagen.

Edinburgh maakt indruk met zijn oude stad en het uitzicht op het kasteel, ...
... historische monumenten, ...
... en de oudste bloemenklok ter wereld.
Luidruchtig optreden op het Royal Edinburgh Military Tattoo Festival.
In het bos van Hermitage genieten de Kammermanns van de stilte na de stad ...
... en vinden ze wilde frambozen.

Schotser kan het niet: de Highland Games.

Hoe noordelijker we komen, hoe smaller de wegen worden. Vaak is het maar één rijstrook met hier en daar een passeerstrook. Uiteraard geldt hier het recht van de sterkste: voor onze Axor wordt meteen plaats gemaakt. Midden in het Cairngorms National Park – er is geen betere achtergrond dan dit kale, sobere landschap met steile rotshellingen boven staalblauwe meren – stoten we in een klein dorpje op de Highland Games. Van pipe bands, groepen met doedelzakken en trommels, tot hamerslingeren, gewichtwerpen, boomstamwerpen en highland dansen, we beleven het volledige Schotse programma. Daarbij past op deze dag ook het weer dat typisch is voor het land: op zonneschijn volgen donkere wolken en regenbuien. Op de terugweg door de heuvels naar de Axor fietsen we langs Highland runderen, herten en schapen – en hebben we op zijn laatst in één dag bijna alle must-sees in Schotland afgevinkt.

Onderweg in het Cairngorms National Park.
De Highland Games maken indruk met disciplines als doedelzakspel ...
... gewichtwerpen ...
... Highland-dansen in bijpassende ruit ...
... en boomstamwerpen.
Een kudde herten ...
… und Hochlandrinder komplettieren die landestypische Wundertüte.

Omweg naar Loch Ness.

We rijden verder over de Oude Weg A 939 door de Hooglanden en staan na elke bocht weer versteld. Over brede vlaktes schittert het heidekruid paars in de zon en siert het de heuvels. We kunnen er niet genoeg van krijgen. Ten slotte bereiken we Gairnshiel Bridge, die al in 1749 werd gebouwd en vanwege deze statige leeftijd alleen is toegestaan voor voertuigen tot 18 ton. Gelukkig hebben wij – de Axor weegt twaalf ton – daar geen last van en kunnen we letterlijk zorgeloos verder reizen.

Dan is het eindelijk zover en gaan we noordwaarts naar de ultieme bestemming van Schotland: Loch Ness. We weten heel goed dat het een toeristenval is, maar toch kunnen we er niet voorbij rijden – de verhalen rond deze plek zijn te legendarisch. Het zeemonster zien we natuurlijk niet, maar we bezoeken wel het onderhoudende en educatieve museum dat het verhaal van Nessie en het bijbehorende onderzoek vertelt. Maar voor ons groeit het bewijs dat de legende van Loch Ness eerder te danken is aan succesvolle marketing dan aan echte waarnemingen. Toch is een bezoek aan het meer de moeite waard.

Alsof de regenboog speciaal voor hen is besteld ...
... doorkruisen de Kammermanns de Highlands in een perfect decor.
De Gairnshiel Bridge, gebouwd in 1749, is beperkt tot 18 ton – geen probleem voor de Axor.
De Kammermanns ontmoetten Nessie helaas alleen op foto's.
Loch Ness was toch een bezoekje waard.
Terwijl de Kammermanns afscheid nemen, presenteert de kust bij John O'Groats zich met een dramatisch hemels scenario.
Er zijn genoeg potentiële bestemmingen – voor de Kammermanns is de volgende niet ver weg.

De kortste weg ter wereld.

Onze volgende stop is in Inverness, dat pas in december 2000 tot 'stad' werd uitgeroepen en nu de meest noordelijke stad van het Verenigd Koninkrijk is. Hier vullen we onze reserves weer aan en tanken we voor het eerst sinds ons verblijf in Frankrijk diesel. Naar het noorden toe neemt de bevolkingsdichtheid aanzienlijk af en zijn er dienovereenkomstig minder bevoorradingsmogelijkheden. Dit is ook het begin van de beroemde North Coast 500, die de hele noordkust van Schotland over 830 kilometer omzoomt. In een kleine, gezellige haven brengen we ondanks de harde wind een rustige nacht door.

Voordat we het Schotse vasteland voorgoed verlaten, maken we een zeer korte stop bij de kortste weg ter wereld. Met 2,06 meter is hij korter dan onze Axor breed is. In feite is het meer een kruispunt met een eigen straatnaam dat op deze manier het Guinness Book of Records heeft gehaald.

Een paar kilometer verder bereiken we eindelijk John O'Groats, een stadje dat vaak het noordelijkste punt van het Britse hoofdeiland wordt genoemd. Opnieuw zagen we veel – soms verwacht, soms verrassend. Saai is het nooit. Laten we kijken welke hoogtepunten de kleine eilanden voor ons in petto hebben.

Een reis die haar gelijke niet kent.

Drie jaar zijn Andrea en Mike Kammermann met hun Axor op pad. "4-Xtremes– The World Tour" luidt het motto van de reis, waaraan de twee Zwitsers medio 2020 zijn begonnen – en waaraan ze de RoadStars-community laten deelnemen! Blijf up-to-date en mis geen enkele adembenemende bestemming die het avontuurlijke koppel aandoet.

De actuele delen van de serie '4-Xtremes – The World Tour' kunt u hier vinden.

Het verloop van de reis voor de overtocht naar Zuid-Amerika kunt u hier vinden.