4-Xtremes – Deel 38: Andrea en Mike ontdekken het ruige Noord-Spanje

Serie: 4-Xtremes – The World Tour

Rechtdoor naar Galicië.

Sinds hun aankomst in Spanje hebben Andrea en Mike heel wat kilometers afgelegd. Ze zijn via het Baskenland – steeds langs de noordelijke kust van de Atlantische Oceaan – helemaal naar Galicië gereden. Wat ze daarbij hebben meegemaakt? Hier kunnen jullie dat lezen.

Zo is rijden echt leuk – ook in een brede vrachtwagen: Andrea en Mike zijn onder de indruk van het Spaanse wegennet.

Spanje biedt tal van afwisselende landschappen en bezienswaardigheden. Het is dan ook moeilijk om een zinnige route te plannen als je, zoals wij met onze Anxor, onverwacht in Barcelona terechtkomt. Wij besloten om naar het Baskenland in het noorden te rijden – en daarvandaan langs de ruige Atlantische kust naar Galicië, in het uiterste noordwesten.

Op weg naar het Baskenland werd ons al snel duidelijk: het wegennet in Spanje is fenomenaal. De verkeerswegen verkeren in uitstekende staat en zijn meestal ook voor vrachtwagens aangenaam breed. Natuurlijk komt het ook hier telkens weer aan op de laatste kilometers voor de bestemming. Juist aan de kust waren er een paar dorpjes bij waarbij we vooraf moesten informeren of we er wel ‘doorheen zouden passen’ – en waar achter het stuur volle concentratie vereist was. Maar dat maakt overlanding nou juist zo spannend!

Dramatische weersveranderingen.

In het Baskenland vormt een bergketen de scheiding tussen de kust en het binnenland. Het klimaat kent er drastische weersveranderingen van droog en zonnig naar stormachtig met veel neerslag. Bij temperaturen rond het vriespunt stuurden we af op de Salto del Nervión, met meer dan 220 meter een van de hoogste watervallen van Europa. In de buurt vonden we een plekje om te kamperen. Zo konden we steeds weer naar de Salto fietsen of wandelen – om een moment te vinden waarin het dichte wolkendek opklaarde en ons vrij zicht zou geven op de waterval en het dal.

Het karstlandschap is hier indrukwekkend wild. Op de fiets reden we langs de klippen waarvan de waterval omlaag stort. Aanvankelijk vonden we dat een geweldig idee. Het ging steeds steiler naar boven en beneden, de weg was modderig en bezaaid met stenen en stronken. We moesten onze fietsen steeds vaker duwen of zelfs dragen. Doodmoe kwamen we kort voor het invallen van de duisternis terug bij onze hond Aimée die in de bovenbouw had geslapen.

Bonte mix van bouwstijlen in Bilbao.

Duidelijk beter ontspannen ging het de volgende dag in een kort ritje met de Axor naar de kust. Amper over de bergen heen scheen de zon alweer. Onze bestemming: Bilbao. Het ligt in een dal aan de rivier Ría de Bilbao en heeft een centrum met talloze flats. In grote steden kiezen wij eigenlijk altijd voor niet al te avontuurlijke, maar wel veilige parkeerplaatsen. Deze keer kregen we er een prachtig uitzicht over de stad bij.

En een gunstige ligging: te voet waren we in minder dan een uur bij het futuristisch ogende Guggenheim Museum. We hebben nog maar zelden een stad gezien met zo’n bonte mix van bouwstijlen als Bilbao. Daar komen nog een heleboel parken en plantsoenen bij en in totaal een bijzonder levendige sfeer.

Bij hun rit langs de wilde noordkust van Spanje...
... ontdekten de Kammermanns deze opnamelocatie van Game of Thrones ...
... wilde rotskusten ...
… en de Playa de la Ñora, die is omringd door een dicht woud van eucalyptussen.

In de dierenkliniek.

Eigenlijk wilden we de volgende dag een vervolg aan onze tour geven. Maar toen ging het niet zo goed met Aimée. Daarom besloten we om haar te laten onderzoeken. Helaas waren die dag – een zondag – maar twee dierklinieken open, midden in het stadscentrum. Dat risico wilden we met de Axor niet nemen en dus regelden we een taxi die ook honden meenam.

Op zulke momenten merken we hoe handig het is al je de taal van het land spreekt. Ook daardoor verliep alles ongecompliceerd. Een paar uur later waren we terug bij onze truck, met een handvol medicijnen die Aimée weer op de been moesten brengen. We bleven nog twee dagen in Bilbao, om de toestand van onze viervoeter in de gaten te houden.

Met een drone boven het eiland uit Game of Thrones.

De eerste mini-etappe na deze stop bracht ons naar Gaztelugatxe, een klein eilandje voor de rotskust dat we hadden gevonden bij onze voorbereidende recherche. Wat we daarbij niet gemerkt hadden: Gaztelugatxe was een plaats waar opnamen werden gemaakt voor de hitserie Game of Thrones – en is nu zo populair dat je lang van tevoren een bezoeksperiode moet reserveren.

Toen we er arriveerden, was de situatie dan toch weer anders: een paar dagen eerder had een aardverschuiving de weg naar het eiland geblokkeerd en er was bijna niemand ter plaatse. Niettemin kregen ook wij geen toegang tot Gaztelugatxe. Maar een paar uitkijkpunten waren toegankelijk, zodat we onze drone over het eiland konden laten vliegen om foto's te maken.

Het futuristische Guggenheim Museum, nauwe steegjes, traditionele haven met flair: Bilbao valt op met een charmante mix van bouwstijlen.

Highlights langs de Atlantische kust.

Langs de kust naar het westen liggen talloze stranden en kuststroken die een bezoekje verdienen. We kozen er een paar uit en waren bijzonder onder de indruk van de Urros de Liencres, een reeks rotsen die hoog uit de zee oprijzen in de buurt van de stad Torrelavega. Een flink stuk verder naar het westen, in de regio Asturië vlakbij Gijón, vonden wij Playa de la Ñora erg fascinerend, een strand dat is omringd door een dicht woud van eucalyptussen.

Vanaf Gijón is het niet meer ver naar de grens met Galicië, de regio van Spanje waar de meeste regen valt. Hier moesten we wachten op droog weer om onze excursies in de buitenlucht te kunnen wagen. Ook daarom ontmoet je hier weinig andere reizigers, al helemaal niet nu, aan het eind van het jaar. Desondanks vervolgen we onze route verder. Jullie weten immers dat we ruige, ongerepte landschappen het mooiste vinden. Op één ding moesten we daarbij goed letten: een plaatsje voor onze Axor vinden waar hij niet te erg in de wind stond te wiebelen.

Een reis die haar gelijke niet kent.

Drie jaar zijn Andrea en Mike Kammermann met hun Axor op pad. "4-Xtremes– The World Tour" luidt het motto van de reis, waaraan de twee Zwitsers medio 2020 zijn begonnen – en waaraan ze de RoadStars-community laten deelnemen! Blijf up-to-date en mis geen enkele adembenemende bestemming die het avontuurlijke koppel aandoet.

De actuele delen van de serie '4-Xtremes – The World Tour' kunt u hier vinden.

Het verloop van de reis voor de overtocht naar Zuid-Amerika kunt u hier vinden.