4-Xtremes – Osa 62: Andrean ja Miken sateinen kierros Ylämailla

Sarja: 4-Xtremes – The World Tour

Vetinen etappi.

Skotlannin halki etelään suuntautuvalla kiertomatkalla Kammermannit joutuvat kamppailemaan vaikeiden tieolosuhteiden ja vyötärölle ulottuvan sadeveden kanssa. Onkohan heidän johtopäätöksensä välietapin lopussa vielä myönteinen?

Dramaattinen maisema, vapaat tiet: Ison-Britannian pohjoisimmalla osalla on paljon tarjottavaa Overlander-väelle.

Orkney- ja Shetlandinsaaret ovat huikeita Overlander-kohteita, joilla haluamme jossain vaiheessa käydä uudelleen. Nyt on kuitenkin aika startata lautalla takaisin mantereelle. Siellä meitä odottaa runsaasti sadetta, siitä lisää myöhemmin. Ensinnäkin matkalla etelään on vielä yksi pohjoisin piste, joka halutaan vetää yli tehtävälistalta.

Sen nimi on Dunnet Head: Skotlannin mantereen pohjoisin piste, joka ottaa meidät vastaan melko kirkkaan taivaan kera.  Lyhyen pysähdyksen jälkeen suuntaamme kohti North Coast 500 -reittiä. Tietä kutsutaan yleensä yksinkertaisesti NC500:ksi, ja se kulkee useita satoja kilometrejä aina Pohjanmeren rannikon tuntumassa.

Skotlannin mantereen pohjoisimmasta pisteestä kohti etelää, niin kuljettuja polkuja pitkin kuin myös niiden ulkopuolella.

Enemmän liikennettä epätasaisella tiellä.

Valitsemme reitin länteen ja huomaamme heti, että liikennettä on paljon enemmän kuin saarilla. Täällä ei asu, kuten ei Orkney- ja Shetlandinsaarillakaan, paljoakaan ihmisiä. NC500 on kuitenkin yksi Ison-Britannian tunnetuimmista turistireiteistä. Olemme kuitenkin hieman yllättyneitä siitä, että näin kaukana pohjoisessa on näin paljon liikennettä vielä näin myöhäisenä ajankohtana.

Vähemmän yllättävää monien vieraiden suosimalla reitillä ovat useilla kielillä kirjoitetut vasemmanpuoleisesta liikenteestä kertovat kyltit. Niihin olemme jo tottuneet. Enemmän meitä haastaa se, että suuri osa reitistä on vain yksikaistainen ja suhteellisen huonokuntoinen. Runsaan vastaantulevan liikenteen vuoksi etenemme vain vaivalloisesti. Meidät palkitaan kuitenkin fantastisella näkymällä villille rannikkomaisemalle.

Musta joki Ylämailta.

Vuoret kohoavat suoraan rannikon takaa yhä uudestaan ja uudestaan. Tehän tunnette meidät: Korkeat paikat vetävät meitä puoleensa, ja jätämme Axorin lähteäksemme useille vaelluksille jylhiin maisemiin, joissa näkymät ulottuvat hyvällä säällä rannikolle asti.

Hieman reitin ulkopuolella törmäämme jokeen, joka kantaa oikeutetusti nimeään: Black Water (Musta vesi). Sen vesi sisältää runsaasti liuennutta rautaa ja mangaania, kuten monien muidenkin Skotlannin ylängöillä virtaavien jokien vesi. Tämä aiheuttaa tumman värin. Mutta kun muualla vesi näyttää usein vain ruskeanpunertavalta, Black Waterin vesi on silmiinpistävän mustaa.

Isly of Skye, veteen pudonnut.

Tällekin välietapille kuuluu saari. Seuraavaksi vuorossa on Isle of Skye. Villi ja karu saari sijaitsee lähellä Skotlannin luoteisrannikkoa, ja se yhdistyy mantereeseen sillalla. Vierailemme muutamissa kalastajakylissä ja osallistumme tahtomattamme sääarvontaan. Jos sateesta olisi voinut lyödä vetoa, olisimme voittaneet pääpalkinnon. Toisin sanoen:  Taivaalta tuli vettä käytännössä keskeytyksettä.  Ajamme kuitenkin suunniteltua reittiä ja näemme ajoittain vilauksen suurelta osin koskemattomasta maisemasta.

Palattuamme mantereelle suuntaamme kohti etelää ja sade jatkuu. Muutamat nähtävyyksistä ovat kirjaimellisesti pudonneet veteen. Kuten Glenfinnan-rautatiemaasilta, joka näkyy muun muassa useissa Harry Potter -elokuvissa. Kuuluisa höyryveturi joutuu pitämään taukoa myrskyisen sään vuoksi. Vierailijoiden pysäköintialue on lähes metrin syvyydessä veden alla ja suljettu.

Tällainen vedenkorkeus ei olisi Axorille ongelma, sillä sen kulkusyvyys on paljon suurempi. Mutta ulos päästyämme seisoisimme vyötäröä myöden vedessä. Glencoen kansallispuistossa teiden varrella olevat joet ja järvet nousevat niin paljon, että näemme jatkuvasti palokunnan valvovan vedenpintaa. Meille tämä on riittävä merkki lähteä Ylämailta ja jatkaa matkaa kohti Loch Lomondia.

Ylitys kirkkaassa auringonpaisteessa: Argyllin ja Buten saaret ja niemimaat ovat yhteydessä toisiinsa pienillä lautoilla.

Skotlantia parhaimmillaan.

Lopuksi vietämme muutaman päivän laajalla Argyllin ja Buten alueella, joka sijaitsee myös lännessä. Täällä on monia niemiä ja saaria, joiden välillä kulkee useita pieniä lauttoja. Skotlanti näyttää jälleen parhaita puoliaan. Autenttisia kyliä, viehättäviä linnoja, seisovia kiviä ja kivikaiverruksia esihistorialliselta ajalta: Saamme kokea täyden ohjelman – ja kirsikkana kakun päällä värikkäät auringonlaskut meren rannalla.

Vietimme kaksi ja puoli kuukautta Skotlannissa, ja Ison-Britannian pohjoisin osa ylitti odotuksemme kaikilta osin. Mutta ”4-Xtremes – The World Tourin” on jatkuttava. Seuraava iso lautta on varattu: Pohjois-Irlantiin, jonka rannikon näemme jo iltana ennen lähtöä.

Tämä matka etsii vertaistaan.

Andrea ja Mike Kammermann ovat Axorillaan matkalla kolme vuotta. ”4-Xtremes – The World Tour” on motto matkalle, jolle sveitsiläiset lähtivät vuoden 2020 puolivälissä ja jonka he jakavat RoadStars-yhteisön kanssa! Pysy ajan tasalla äläkä jää paitsi tämän seikkailulle lähteneen parin henkeäsalpaavista kohteista.

"4-Xtremes – The World Tour" -sarjan uusimmat osat löydätte täältä.

Matkan kulun ennen siirtymistä Etelä-Amerikkaan löydätte täältä.