4-Xtremes – osa 38: Andrea ja Mike tutustuvat karuun Pohjois-Espanjaan

Sarja: 4-Xtremes – The World Tour

Suorinta tietä Galiciaan.

Espanjaan saavuttuaan Andrea ja Mike ovat ajaneet todella paljon. Baskimaan kautta – Atlantin pohjoista rannikkoa pitkin – aina Galiciaan saakka. Mitä kaikkea he ovatkaan kokeneet? Lue tästä lisää seikkailusta.

Ajaminen on hauskaa – myös leveällä kuorma-autolla: Andrea ja Mike ovat vaikuttuneita Espanjan upeasta tieverkosta.

Espanja tarjoaa runsaasti erilaisia maisemia ja nähtävyyksiä. On siis todella vaikeaa suunnitella järkevä reitti, jos saapuu meidän tavoin Axorilla odottamatta Barcelonaan. Päätimme suunnata kohti pohjoista ja Baskimaata – ja jatkaa sieltä edelleen karua Atlantin rannikkoa pitkin luoteisnurkassa sijaitsevaan Galiciaan.

Muutama asia selkeni meille jo matkalla kohti Baskimaata: Espanjan tiet ovat huippuluokkaa. Tiet ovat erinomaisessa kunnossa ja myös meidän kuorma-autollemme mukavan leveitä. Toki täälläkin piti jonkin verran taistella viimeisillä kilometreillä. Aivan rannikon läheisyydessä kohtasimme useita kyliä, joista meidän piti etukäteen selvittää, mahdummeko kulkemaan niiden läpi – ja joissa todella vaadittiin keskittymistä ratin takana. Mutta juuri se tekee itse matkasta jännittävän!

Dramaattinen säämuutos.

Baskimaassa vuoristo erottaa rannikon sisämaasta. Ilmasto vaihtuu dramaattisesti kuivasta ja aurinkoisesta myrskyisään ja runsassateiseen. Lämpötilan ollessa nollan asteen tienoilla suuntasimme Salto del Nerviónin vesiputoukselle, joka on 220‑metrisenä yksi Euroopan korkeimmista vesiputouksista. Putouksen läheisyydestä löysimme leiriytymispaikan. Näin meillä oli mahdollisuus pyöräillä tai kävellä katsomaan putousta yhä uudelleen – tavoitteena löytää sopiva ajankohta, jolloin paksut pilvet väistyvät ja saamme vapaan näkymän kohti vesiputousta ja laaksoa.

Karstimaa on tällä vaikuttavan villi näky. Lähdimme polkemaan pyörillä seuraten kalliota, jolta vesiputous syöksyy alas. Aluksi pidimme sitä hyvänä ideana. Reitti kulki yhä jyrkemmin ylös ja alas, polku oli mutainen ja kivien ja juurien peitossa. Meidän piti yhä useammin taluttaa pyöriä tai jopa kantaa niitä. Saavuimme takaisin tasaiselle maalle juuri ennen pimeän tuloa koiramme Aiméen luokse, joka oli nukkumassa leirissä.

Sekalaisia rakennustyylejä Bilbaossa.

Seuraavan päivän vietimme selkeästi rennommin ajamalla vain lyhyen matkan Axorilla kohti rannikkoa. Olimme hädin tuskin päässeet vuorten yli, kun aurinko alkoi jälleen paistaa. Päämäärämme: Bilbao. Bilbao sijaitsee laaksossa Ría de Bilbao -joen varrella, ja kaupungin keskustassa on muutamia tornitalojakin. Suurissa kaupungeissa valitsemme oikeastaan aina ei niinkään jännittävän vaan pikemminkin turvallisen pysäköintipaikan. Tällä kertaa saimme kaupan päälle upean näköalan kaupungin yli.

Sekä hyödyllisen sijainnin: jalan kävelimme vajaassa tunnissa futuristiselle Guggenheim-museolle. Harvoin olemme nähneet kaupunkia, joka tarjoaisi niin sekalaisen yhdistelmä rakennustyylejä kuin Bilbao. Sitä täydentävät lukuisat puistot ja maa-alueet sekä kaikkialla ympärillämme vallitseva elämäniloinen ilmapiiri.

Matkallaan pitkin Espanjan villiä pohjoisrannikkoa Kammermannit löysivät ...
… tämän Game of Thrones -kuvauspaikan …
… jylhän kallioisen rannikon …
… ja Playa de la Ñoran rannan, jota ympäröi tiheä eukalyptusmetsä.

Eläinklinikalla.

Oikeastaan halusimme jatkaa retkeämme seuraavana päivänä. Mutta sitten Aimée ei voinut hyvin, kuten kävi jo muutama viikko sitten. Sen vuoksi päätimme viedä sen eläinlääkäriin tutkittavaksi. Valitettavasti tuolloin – sunnuntaina – vain kaksi eläinklinikkaa oli auki, ja aivan keskellä kaupunkia. Emme halunneet riskeerata ajamalla Axorilla vaan tilasimme taksin, joka ottaa kyytiin myös koiran.

Tällaisina hetkinä huomaa hyvin, miten kätevää on, kun puhuu kyseisen maan kieltä. Sen vuoksi kaikki sujui ongelmitta. Muutaman tunnin kuluttua olimme takaisin autolla kädet täynnä lääkkeitä, joiden pitäisi saada Aimée taas tolpilleen. Pysyimme Bilbaossa vielä kaksi päivää, jotta voimme tarkkailla nelijalkaisen ystävämme kuntoa.

Droonilento Game of Thrones -saaren yli.

Tämän pysähdyksen jälkeen seuraava lyhyt etappi vei meidät Gaztelugatxen luodolle. Se oli pikkuruinen saari kallioisella rannikolla, johon olimme reissua suunnitellessamme törmänneet. Olimme saaneet selville, että Gaztelugatxe oli menestyssarjan Game of Thrones kuvauspaikka – ja että se oli niin suosittu, että sinne piti varata vierailuaika hyvissä ajoin etukäteen.

Kun saavuimme paikalle, tilanne oli kuitenkin muuttunut: muutama päivä aiemmin maanvyöry oli haudannut saarelle johtavan tien, joten paikalla ei ollut käytännössä ketään. Mutta mekään emme tietenkään päässeet Gaztelugatxen saarelle. Muutama näköalapaikka oli kuitenkin käytössä, joten pystyimme lennättämään drooniamme saaren yllä ja ottamaan valokuvia.

Futuristinen Guggenheim-museo, kapeat kujat, perinteikäs satamatunnelma: Bilbao tekee vaikutuksen lumoavalla rakennustyylien sekoituksellaan.

Kohokohtia Atlantin rannikolla.

Ajaessamme rannikkoa mukaillen länteen vastaan tuli lukemattomia rantoja ja rannikkokaistaleita, joissa olisimme voineet vierailla. Valitsimme niistä muutaman – ja meihin teki erittäin suuren vaikutuksen Urros de Lienceres, joka on rivistö merestä nousevia kallioita lähellä Torrelavegan kaupunkia. Vielä lännempänä Asturian alueella lähellä Gijónia meitä ihastutti Playa de la Ñoran ranta, jota ympäröi tiheä eukalyptusmetsä.

Gijónista olikin sitten lyhyt matka Galician rajalle eli Espanjan runsassateisimmalle alueelle. Siellä meidän piti odotella sateettomia jaksoja, jotta uskaltauduimme tekemään retkiä seudulle. Sen vuoksi siellä olikin vähemmän matkailijoita, erityisesti nyt vuoden loppupuolella. Jatkamme silti edelleen reittiämme eteenpäin. Tehän tiedättekin jo, että me pidämme eniten juuri karuista ja koskemattomista maisemista. Yksi seikka pitää kuitenkin ottaa tällöin huomioon: meidän on löydettävä Axorille pysäköintipaikka, jossa tuuli ei pääse niin voimakkaasti ravistelemaan sitä.

Tämä matka etsii vertaistaan.

Andrea ja Mike Kammermann ovat Axorillaan matkalla kolme vuotta. ”4-Xtremes – The World Tour” on motto matkalle, jolle sveitsiläiset lähtivät vuoden 2020 puolivälissä ja jonka he jakavat RoadStars-yhteisön kanssa! Pysy ajan tasalla äläkä jää paitsi tämän seikkailulle lähteneen parin henkeäsalpaavista kohteista.

"4-Xtremes – The World Tour" -sarjan uusimmat osat löydätte täältä.

Matkan kulun ennen siirtymistä Etelä-Amerikkaan löydätte täältä.